सरल सम्वाद SIMPLE DIALOG
गुणत्रयविभागयोग / Guntrayavibhagyog
14-03
'महद् ब्रह्मा' ब्रह्मा की प्रकृति ब्रह्मा के लिए जगदुत्पति हेतु योनि स्थानीय है | इस योनि में ब्रह्मा गर्भ स्थापन कर अचेतन प्रकृति को अपने चेतन स्वरूप से जोड़ देता है, जिससे प्रकृति में उत्पन्न क्षोभ से ब्रह्मांड की उत्पत्ति होती है और आगे भूतों का जन्म संभव होता |
'Mahad Brahma' This state of a energy is the key for creation and functioning of the universe. As a conscious being comes in existence from a womb in vagina, energy quanta devoid of conscious is joint with its conscious form with electric and magnetic fields to create electromagnetic wave energy, and further birth/death of matter/beings is possible.
14-04
पशु-पक्षी आदि प्राणियों जो जन्मते हैं, वहां भी महदादि विकारावस्थापन्न ब्रह्मा प्रकृति योनि स्थानीय है और ब्रह्मा ईश्वर बीजप्रद रूप है |अर्थ जीवरूप चेतनामयी परा प्रकृति को इस महदादिस्वरूप अपरा प्रकृति के साथ अपने ज्ञानमय संकल्प से संयोजित कर देता है |
Conscious in beings born also come into existence similar from how the universe is made up from 'Mahad Brahma' state) as the conscious/soul joins with the physical body made up of mind,senses.
14-05
मूल प्रकृति प्रादुर्भूत सत्त्व,रज,तम-यह गुण देह में रहने वाले अव्यय अर्थ निर्विकार आत्मा को देह में बांधते हैं |
The body in which Sattva, Raj, Tama-these energy exchanges take place, bind the imperishable pure soul in the body.
14-06
सत्त्व निर्मलता के कारण प्रकाशित करने वाला और दोषरहित है | यह सुख और ज्ञान के प्रति आसक्ति के द्वारा प्राणी को बांधता है |
Sattva nature in a being(seeking knowledge of energy) is illuminating and without imperfections because of its purity. It binds the living being through attachment to happiness and knowledge.
14-07
रज स्वभाव रागात्मक है, यह तृष्णा के प्रति आसक्ति से उत्पन्न होता है | यह प्राणी को कर्म करने की प्रवृत्ति के द्वारा बांधता है |
The Rajas nature in a being(acting/working to fulfill materialistic desires) is of strong desires, it arises out of attachment to worldly desires. It binds the living being through the tendency to act(do work for the sake of fulfilling desires).
14-08
तमोगुण अज्ञान से उत्पन्न होता है | यह मोह में डालता है ,प्रमाद, आलस्य ,निद्रा से प्राणी को बांधता है |
The Tamas nature in a being(state of ignorance,foolishness) arises from ignorance. It binds the creature with carelessness, laziness, sleep, wishful thinking.
14-16
सात्विक कर्म का फल शुद्ध होता है ,राजसिक का परिणाम दुख और तामसिक का फल अज्ञान |
The result of sattvic action is pure, the result of rajasic action is sorrow and the result of tamasic action is ignorance.
14-19
ज्ञानी समभाव व्यक्ति जब जान लेता है प्रकृति के गुणों के अतिरिक्त दूसरा कोई कर्ता नहीं है, तीन गुणों से परे साक्षीभूत आत्मतत्व को पहचान लेता है, वह ब्रह्मा पा लेता है |
When a wise equanimous person knows that there is no other doer than the energy exchanges in nature, recognizes the self conscious/soul , beyond the 3 forms of energy exchanges, he attains the pure blissful state same as that of the free formless electromagnetic wave.
14-22
जो सत्व ,रज और तम के कार्य ,प्रकाश प्रवृत्ति मोह को प्राप्त होने पर द्वेष नहीं करता और प्राप्त ना हो तो आकांक्षा नहीं करता ,वह त्रिगुणातीत होता है |
The one who doesn't hate when he gets negative outcome of sattva, raj and tama energy exchanges from his work, and doesn't aspire for more in positive outcomes, he is liberated from the cycle of energy exchanges in physical world and attains a transcendental state.
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